Intervijas

14 decembris

Vārda dienas:
Auseklis, Gaisma

Horoskopi

Auns
21. marts
- 20. aprīlis

AUNS Šī ir atbilstoša nedēļa, lai visu uzmanību koncentrētu darba jautājumiem. Tavs enerģiskums un mērķtiecība būs lieliski sabiedrotie, ceļā uz mērķi. Nedēļas vidū var aktualizēties ar tieslietām saistītais, savukārt piektdien nav izslēgts dosies kādā komandējumā. Brīvdienās centies nedomāt par darbu, veltīt uzmanību saviem tuviniekiem. Lai nerastos problēmas ar veselību, lieto uzturā pietiekami daudz vitamīnu.

Piektdiena
Nakts
.. -2 C
Rīts
-2 .. -4 C
Diena
-1 .. -3 C
Vakars
-2 .. -4 C
Vējš
3 .. 5 m/s

Avots: gismeteo.ru

Aptauja

06.oktobrī notiks 13. Saeimas vēlēšanas. Vai Jūs plānojat doties balsot?

 

Jaunumi Kultūra | 2. decembris 2011 | 16:44

Mūsdienu Tartifi

Tartifs – bezaizspriedumainais liekulis un krāpnieks, svētulis. Nopriecājos, uzzinājis ka Daugavpils teātrī notiks pasaulslavenā Tartifa pirmizrāde. Moljēra neiznīcīgās komēdijas sižets ir tikpat aizraujošs, kā šī daiļdarba tapšanas vēsture.

Moljērs, vai konkretāk runājot, Žans Batists Poklens (1622 – 1673) dzimis drapētāju ģimenē, un , tēvam uzstājot, ir pabeidzis Orleānas universitāti, kurā ieguvis juridisko izglītību. Tomēr par advokātu arī nav kļuvis. Vēl studiju gados viņš mācās aktiermākslu un uzstājas daudzos ielas teātros. Drīzumā viņš izveido savu teātri, kuru pieticīgi nosauc par “Spīdošais”. Gandrīz 13 gadus trupa ceļo pa Franciju un Žans Batists uzstājas ar dažādiem pseidonīmiem: Maskarils, Sganarels, bet vēsturē viņa trupa ieies ar Moljēra vārdu. Apmēram viņš parakstīsies, kad sāks rakstīt lugas, attēlojot tajās visu sabiedrības slāņu netikumus. Vienā no uzstāšanās reizēm Parīzē viņus uzaicina parādīt lugu karalim Ludviķim XIV galma teātrī. Drīzumā Moljērs jau vadīs Karalisko teātri, un šo piecpadsmit gadu laikā, kurus viņš strādāja šajā teātrī, tiks uzrakstītas arī visas labākās viņa lugas. Bet visspožākā no tām ir “Tartifs”.

Pirmo reizi savu komēdiju Moljērs izrādīja galma svētkos Versaļā 1664. gada 12. maijā. Tās nosaukums bija “Tartifs jeb Liekulis”. Lugai bija 3 cēlieni, un beidzās ar Tartifa triumfu. Liekulīgajam svētulim sutānā, piesedzoties ar Svēto Rakstu vārdiem, izdodas apkaunot ģimeni, kura viņu ir izmitinājusi, un pārrakstīt uz sava vārda viņu muižu. Nav grūti iedomāties, kādu reakciju šī luga izraisīja Francijas augstākajās, it sevišķi baznīcas aprindās. Tie saskatīja aizvainojošu karikatūru attiecībā uz baznīcas kārtu. Neskatoties uz karaļa labvēlību, tika panākts oficiāls šīs komēdijas aizliegums uz visiem laikiem. Vēl vairāk, baznīcas kalpi uzskatīja, ka autors ir “pelnījis sadedzināšanu uz sārta”. Moljērs nepadevās, viņš rakstīja lūgumu karalim. Šajā lūgumā viņš aizstāvēja tiesības “izklaidēt cilvēkus, padarot tos labākus”, bet Ludviķis nevēlējās bojāt attiecības ar varenajiem baznīcas kalpiem.

Tikai pēc trim gadiem monarhs deva mutisku atļauju lugu rādīt, bet tādēļ Moljēram nācās pamatīgi izmainīt daiļdarbu. Vispirms viņš pārdēvēja par Paņulfu, ka arī lugu nosauca vienkārši “Krāpnieks”. Izgriežot dažas asās vietas, Moljērs uzrakstīja jaunu finālu, tādējādi cerot panākt Ludviķa XIV protekciju. Tagad krāpnieku arestē pateicoties tam, ka iejaucas karalis. 1667. gada 5. augustā luga guva milzīgus panākumus un atkal tika oficiāli aizliegts. Tagad to izdarīja Parīzes parlaments. Atkal Moljērs raksta karalim, frāze no šī lūguma kļūst ļoti populāra: „Tartifiem veikli izdevās atrast Jūsu Augstības labvēlību, - un oriģināli panāca kaut arī nevainīgas, bet kopijas aizliegumu, neskatoties uz to, ka to tika atzinuši par līdzīgu realitātei.”

Gaidīt nācās vēl pusotra gada, un tikai 1669. gada februārī, pēc augstākās garīdzniecības „Svēto dāvanu apvienības” darbības aizliegšanas, karalis varēja atļaut Tartifa izrādi trešajā redakcijā. Moljērs pats izpildīja Orgona lomu. Šo garo un dramatisko pretošanos autors pabeidza kā uzvarētājs. „Tartifs” sezonas laikā tika izrādīts 37 reizes un kļuva par vispopulārāko izrādi. Drīz Tartifa vārds kļuva par sugas vārdu, un līdz pat šim laikam tas ir sinonīms vārdam „liekulis” un „svētulis”.
Savā pēdējā izdevuma priekšvārdā „Tartifs jeb krāpnieks”, kurš tika izdots 1669. gadā, Moljērs raksta, ka komēdijas uzdevums esot nosodīt netikumus, un viņš neredzot iemeslu, kāpēc vajadzētu pieļaut izņēmumus. Liekulības netikums no valstiskā viedokļa esot viens no visbīstamākajiem izraisīto seku dēļ. Bet teārim esot iespēja izrādīt pretestību šim netikumam. Bieži notiek tā, ka augstā morāle esot mazāk iedarbīga nekā satīra; ne ar ko citu cilvēku nevarot tā ietekmēt, kā attēlojot viņa trūkumus. Visjūtīgākā iedarbība - izlikt netikumus kopējam izsmieklam. Pārmetumus uzklausa vienaldzīgi, bet apsmieklu izturēt nevarot. Piekrīt būt par sliktu cilvēku, bet par smieklīgu- .

Noskatoties izrādi, esmu pārliecināts, ka skatītājs atpazīs mūsdienu tartifus, kuri slēpjas zem augsto runu un lozungu „sutānas”, nododot un rupji izrēķinoties ar tiem cilvēkiem, kuri viņus atmaskojuši.

Runājot autora vārdiem – origināli palika daudz bīstamāki par kopiju.
 

Sergejs Poļanskis

Komentāri:

15. marts 2012 16:59 - KP

Afiša šai izrādei, manuprāt, izdevusies patiesi stilīga, gaumīga un uzmanību piesaistoša.

14. decembris 2011 15:34 - PhD

Подрались два филолуха :)

6. decembris 2011 21:17 - феклуша

Спектакль конечно не "классического толка", но смотреть можно. Работали актёры на совесть. А Полянскому-респект за статью.

5. decembris 2011 09:34 - АВАТАР

ходили понравилось. костюмы, игра. а самое интересное что это переплетается и с нашим временем. мы такие же лохи и нас имеют

4. decembris 2011 01:45 - Ольга

Сергей,спасибо за статью! Спектакль-замечательный! Янсон,наконец таки ,воплотил в жизнь свой замысел! И режиссура,и игра актёров,и костюмы(отдельное спасибо Маринохе),и сценография,и звук-свет - всё на достойном уровне и заслуживает всяческих похвал! Премьера долгожданная,выстраданная и спектакль заслуживает внимания даугавпилсского зрителя! На это стоит посмотреть!

4. decembris 2011 01:11 - Критик

Ух ты ж блин, разгребатель... :) А может побоксируем вместо пивка? Перчатки есть... :) Заодно расскажешь мне про мои "подвиги".

3. decembris 2011 16:16 - S.P.

Я тоже в восторге от премьеры! Готовлю рецензию. Критику: я догадываюсь, кто скрывается под этим ником. Здесь не интересно выяснять отношения, и поверь, я отнюдь не виновен в твоих приключениях. Ты сам всё сделал, я лишь разгребаю твои подвиги. Хочешь, выпьем пивка и поговорим, я совершенно не настроен враждовать.

3. decembris 2011 15:06 - Критик

(с) … а фамилия моя слишком известна чтобы я её называл. :) Нотариусы - это конечно да. Три свидетельства о рождении в год - та еще умственная нагрузочка. Кстати, почему бы вам не рассказать общественности что вы гитарист, барабанщик и мастер спорта по боксу? Что там у вас еще в загашнике? :))))

3. decembris 2011 00:03 - Театрал

Вернулись с премьеры "Тартюфа". Режиссер Янсон и актеры порадовали! Респект и уважуха - костюмеру. С декорацией сцены тоже хорошо поработали. Зрители дождались достойной, необычной работы, с которой можно ехать на гастроли.

2. decembris 2011 15:57 - S.P.

Ну, загляните к Даугавпилсским нотариусам, я там зарегистрирован как присяжный переводчик с 2006 года. К тому же в Даугавпилсском университете можно поинтересоваться кто преподает на программе HF «Tulks, tulkotājs». Уж если так вас задела моя профессия - обратитесь в Посольство Франции в Латвии, и там меня прекрасно знают. Кстати мои имя и фамилия известны, а вот вы фигурируете лишь как Критик, такого переводчика не знает вообще никто :) С таким же успехом вы вполне можете оказаться сопливым подростком, уж извините если обидел.

2. decembris 2011 15:43 - Критик

Я тоже знаю многих. Среди переводчиков вас не нашлось :)

2. decembris 2011 01:51 - Arturik

Uh, kak eto prekrasno chitaetsa pod bokal francuzskovo vina... :) Horosho, chto iz Parizha vernulsja, takie ljudi zdes nuzhny! :))

1. decembris 2011 13:14 - S.P.

Вообще-то, преподавателей французского языка я практически всех в лицо знаю, их на всю Латвию порядка 80 человек, а переводчиков среди них и того меньше. А "заслужить" у нас можно и должность министра, не имея даже высшего образования, главное знать с кем "дружить". Или вполне можно стать директором организации, не имея понятия как ей руководить, опять-таки если "правильные" люди тебя туда поставят :) Таких случаев сплошь и рядом. Тартюфы живут и процветают. Мольер был прав в первой редакции своей пьесы.

1. decembris 2011 00:19 - Критик

Да уж, преподавателей у нас нынче пруд пруди. Это ладно. Но вот подписываться "переводчик" - это надо заслужить. Под "сутаной" не отсидишься :)

30. novembris 2011 12:28 - S.P.

Merci! Спасибо! Paldies! Друзья, поддержите спектакль своим на нем присутствием. А о современных тартюфах ежедневно в новостях докладывают, то в политической, то в экономической сфере, да и в культуре их немало.

Pievienot komentāru {20}