Zvaigžņu viesi

Daugavpils teātris uzsāk sadarbību ar J. Kupalas Nacionālo akadēmisko teātri (Minska)

Noslēdzot 2019. gadu, ir panākta savstarpēja vienošanās par turpmāku sadarb ...

Intervijas

20 janvāris

1991. gada barikāžu aizstāvju atceres diena

Vārda dienas:
Oļgerts, Aļģirds, Aļģis, Orests

Horoskopi

Vērsis
21. aprīlis
- 20. maijs

VĒRSIS Nevajadzētu ļaut neuzmanībai vai paviršībai radīt liekus kavēkļus. Jo īpaši piesardzīgam vajadzētu būt finansiālajos jautājumos. Saskarsmē ar apkārtējiem būsi draudzīgs un dzīvespriecīgs, kas vairos iespējas gūt jaunus paziņas, domubiedrus. Kopumā nedēļa vairāk piemērota radošu ieceru īstenošanai, kontaktu dibināšanai, dažādu kursu, semināru apmeklēšanai. Brīvdienās alksi pēc otrās pusītes sabiedrības.

Svētdiena
Diena
3 .. 5 C
Vakars
2 .. 4 C
Vējš
4 .. 6 m/s
Pirmdiena
Nakts
1 .. 3 C
Rīts
.. 2 C
Vējš
3 .. 5 m/s

Avots: gismeteo.ru

Aptauja

Aktuālākā problēma šodien Daugavpilī

 

Arkādijs Larionovs Jaunumi Ekonomika | 3. jūnijs 2011 | 09:19

Kā pārdot Daugavpili?

BSA

Visām pasaules pilsētām pēdējā laikā kļuva nepieciešams mācīties reklamēt sevi, lai veiksmīgi konkurētu par investīcijām, resursiem, cilvēkiem, un, visbeidzot, lai vienkārši paliktu valsts kartē. Kā Daugavpilij atrast savu ekonomisko un kultūras nišu, kā pareizi novērtēt situāciju un nenokļūt uz ekonomiskās attīstības malas?

Jebkuras pilsētas rūpniecības ražošanas daļa Eiropas valstīs pēdējos 15 gadu laikā ir samazinājusies, tostarp arī Daugavpils neatpaliek no tādiem kritumiem, pat ir pārspējusi visus.

Piemēram, Londonā rūpniecība jau nodrošina tika 30% ienākumu valsts kasē, pārējais – ienākumi no nekustamā īpašuma, pakalpojumiem un tūrisma. Vēl pavisam nesen dažādu valstu teritoriālās apkārtnes visiem spēkiem tiecās paplašināt savu rūpniecisko bāzi. Bet tagad rūpniecība drīzāk traucē progresīvām, dinamiskām un dārgām pilsētām, bojā to imidžu. Izrādās, ka rūpniecība nav nevienam vajadzīga! Tas ir izejmateriālu un vājo Austrumu valstu liktenis. Darba vietas ražošanas sektorā aizstāj darba vietas ekonomikas „augšējos stāvos” un pakalpojumu sfērā, kas nodrošina lielu peļņu pilsētniekiem un lielus ieņēmumus budžetā. Citiem vārdiem sakot, vienkārši aug ierēdņu skaits.

Pasaules ekonomika mainās mērķtiecīgi. Internets iekļūst visattālākajos nostūros un izlīdzina „metropoles un provinces” neaptveramu informācijas resursu pieejamības ziņā. Ērts ģeogrāfiskais izvietojums vai derīgo izrakteņu bagātība jau negarantē teritorijas ekonomiskos panākumus. Preču, kapitāla un darbaspēka ceļā ir arvien mazāk barjeru, un tie kļūst arvien mobilāki.

Tādā situācijā jau vairs ne teritorijas cīnās par lielajiem investoriem, bet gan investori visiem spēkiem aizstāv tiesības strādāt dzīvei un darbam komfortablās vietās. Pilsēta kā tāda kļūst par ekonomikas subjektu un pats galvenais – par preci. Tas ir no vienas puses.

No otras puses, tie paši investori cīnās par tiesībām ieguldīt līdzekļus vai arī augsti kvalificēti speciālisti dos priekšroku strādāt tikai daudz veiksmīgākās pilsētās. Pārējām Latvijas pilsētām pēc 3-5 gadiem sāksies (patiesībā jau sen sākās, vienkārši mēs to nepamanām) sīvas savstarpējas konkurences laikmets. Konkurences priekšmets būs pilnīgi viss: investīcijas, informācijas plūsma, talantīgi pasniedzēji, ārsti, menedžeri un tūristi, pilsētas ievērojamās vietas un pat, piedod Dievs, izklaides sfēra. Apstākļos, kad valsts iedzīvotāji ik gadu izsīkst par N tūkstošiem cilvēku, lielākajai daļai pilsētu dalība šajā konkurencē kļūs par izdzīvošanas jautājumu.

Kā šajā situācijā Daugavpilij atrast savu ekonomisko un kultūras nišu, kā pareizi izvērtēt situāciju un nenokļūt uz ekonomiskās attīstības malas? Labākais veids, manuprāt, - steidzami apgūt mārketinga tehnoloģijas. Kāpēc tieši mārketinga? Tāpēc, ka, ja mēs iedomājamies, ka izdaudzinātais „investīciju klimats”, „dzīves līmenis” vai „tūrisma ievērojamākās vietas” ir prece, tad tiem ir ne tikai jābūt mūsu rīcībā, bet tie ir jāmāk „pārdot” potenciālajam investoram, iedzīvotājam vai tūristam.

Kāpēc „steidzami”? Tāpēc, ka skrējienu uzvar nevis tas, kas ātrāk skrēja, bet tas, kas ātrāk izskrēja. Latvijā līdz šim laikam tiek novēroti tikai nepareizi starti! Kurš pirmais Latvijā sapratīs, ka no savas pilsētas var izveidot brīnumu, tas arī izbēgs nepareizo startu.

Pagaidām Ventspils turas pateicoties savam mēram, bet tas neko nenozīmē, tāpēc, ka atkal pēc viņa ir sākusies pakaļdzīšanās... Jūrmalā pagaidām ir tūristi un pārdod visu, ko vien var pārdot. Vai atradīsies Latvijā pilsēta, kas varēs atrasties augstāk par visu to sīko un dumpīgo interesi? Varbūt Daugavpils?

Eiropas un jo īpaši Amerikas pilsētas jau sen un kaislīgi ir aizrāvušās ar mārketingu un no tām var daudz ko mācīties. Pēdējām tas vispār ir sens dzīves veids. No pašas parādīšanās kartē pilsētas bija spiestas eksistēt konkurences par investīcijām cīņas laukā. Un to galvenokārt noteica amerikāņu mentalitāte. Tagad ASV pilsētas nekaunas pārdot reklāmdevējiem pat savu vārdu apmaiņā pret investīcijām pilsētas infrastruktūrā. Tā Teksasas pilsētas Klarka (Clark) iedzīvotāji nolēma pārdēvēt savu pilsētu par Diša (Dish) par godu satelītu tīklam Dish Net. Pilsēta Halfveja (Halfway) Oregonas štatā jau pirms sešiem gadiem pārvērtās par Half.com. Internet-veikala ar tādu pat nosaukumu īpašniekiem tas izmaksāja diezgan maz (145 tūkst. dolāru).

Eiropas pilsētas nepieciešamību pēc mārketinga izjuta vēlāk, pagājušā gadsimta 80. gadu sākumā, kad kļuva manāma „aziātu tīģeru” ekonomiskā konkurence Eiropas tirgū. Augsto izmaksu Eiropas ražošana ātri globalizējošajā ekonomikā zaudēja konkurētspēju un bija nepieciešamas pilnīgi jaunas, nestandarta idejas, lai saglabātu pilsētu dzīvotspēju un darba vietas.

Daudzām pilsētām, jo īpaši rūpniecības pilsētām, nācās vistiešākajā nozīmē izgudrot sevi no jauna. Ņemsim kaut vai britu Birmingemu, kas pēdējo 30 gadu laikā pārtapa no depresīva rūpniecības centra par finanšu un izklaides centru, kas dominē ekonomikā ar apkalpojošo sfēru. Jaunās simtgades sākumā ES jau bija grūti atrast pilsētu, kas nebūtu norūpējusies par sevis pozicionēšanu tirgū un sava imidža virzīšanas politiku. Un kas gan notiek tagad?

Tagad Eiropā ir īsts tematisko pilsētu bums. Tās ir Mocarta un Šekspīra, Van Goga un Andersena pilsētas. Teātra, kalnu slēpošanas, tirdzniecības, grāmatu, botāniskās, gastronomu (vīna, siera, kafijas), mūzikas, spēļu un daudzas citas pilsētas, kuru imidžu grūti attiecināt vienam vai otram tipam.

Pēdējā laikā mārketinga centienus rietumos dzīvojošie īsteno projektu veidā ar precīziem, ļoti ekonomiskiem aprēķiniem. Piemēram, par hrestomātiju kļuvušās Skotijas Lohnesa ezera krastā stāvošās meitenes. Viņu mārketinga stratēģija bija ģeniāli vienkārša: pāris veiksmīgas fotogrāfijas ar „Nesiju” un pareiza mēdiju kanālu izvēle to izplatīšanai un popularizēšanai. Tagad, kad lielākais darbs jau ir aiz muguras un apmešanās šī mūžam aukstā un nepievilcīgā ezera krastā ieņem līdera vietu Skotijas budžeta nodrošināšanā, atliek vien reizi vairāku gadu laikā neuzbāzīgi atgādināt par „Lohnesa briesmoni”, lai vietējai ekonomikai nebūtu nekādu problēmu.

Bet vai Daugavpilij ir tādas iespējas? Vai tiešām tikai Marku Rotko atradām?

Par to parunāsim nākošajā materiālā...

Arkādijs Larionovs, Baltijas Starptautiskās Akadēmijas lektors, Sabiedrisko attiecību maģistrs

Komentāri:

9. jūnijs 2011 11:02 - Lada Kalina

На Рижском рынке проводят фестиваль клубники. Что для этого нужно? Рынок и клубника. В Венстпилсе - слет цветоводов. Для праздника нужны площадь и цветоводы. А в Италии есть такой День помидоров -тысячи туристов приезжают, чтобы запульнуть от души в ближнего томатной радостью. Для этого нужны помидоры. Может, и олигархи приехали бы к нам на такие праздники...

8. jūnijs 2011 15:52 - АВАТАР

продайте нас сибирским олигархам, мы согласны. у них нефть, золото,газ

27. maijs 2011 18:32 - AZ

Идея здравая. Реализации не будет. Нужно на карту посмотреть. Мы слишком далеко от европейских магистралей. Придется переводить город на лазурный берег. Ни а потом и название можно сменить.

Pievienot komentāru {3}